چند خبر کارگری و چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

وقتی چند ماه حقوق نگیری چه می‌شود؟

اگر بخواهیم به اخباری در خصوص پرداخت حقوق ماهانه کارگران که طی روزهای گذشته منتشر شده نگاه کنیم برای نمونه حدود هزار کارگر کارخانه نورد پروفیل ساوه طی ۴ ماه گذشته دستمزدی دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که ایلنا گزارش داد، تاخیر در پرداخت حقوق و سهم بیمه کارگر به سازمان تامین اجتماعی به روالی عادی در این کارخانه بدل شده، بطوری که کارفرمای این واحد تولید کننده پروفیل‌های فولادی از تیر ماه حقوق و بیمه هزار کارگر شاغل در کارخانه را نپرداخته‌است. از طرفی مدیر مالی کاشی گیلانا در سی و هفتمین روز از آغاز اعتراض صنفی کارگران حداقل ۲۰ کارگر قراردادی را به دستور سهامداران اصلی اخراج کرد. وضعیت کارگران معترض نورد و لوله صفا نیز بهتر از کاشی گیلانا نیست. در حالی که اعتراضات صنفی کارگران نورد و لوله صفا وارد هفتمین روز خود شده‌است، کارگران معترض خبر دادند در پی تشدید اعتراضات صنفی کارگران اعتصابی این کارخانه که از ابتدای تیرماه امسال حقوق نگرفته‌اند، از ورود کارگران به کارخانه ممانعت شده‌است.
زندگی مردم تبدیل به مسابقه‌ای برای زنده ماندن شده‌است که دیگر جایی برای تفریح و استراحت ندارد. زن و مرد خانواده برای تامین مخارج کار می‌کنند ولی باز هم از بسیاری از خواسته های خود فاکتور می‌گیرند. حتی با سخت‌تر شدن شرایط کودکان از تحصیل بازمانده و مجبور به کار می‌شوند.
عدم پرداخت حقوق کارگران عامل ازهم‌پاشیدگی خانوده است

فرهاد پنج سال است که در یکی از کارخانه‌های تولید لوازم خودرو کار می‌کند. می‌گوید:" چهار سال پیش به من سه ماه حقوق ندادند. در آن زمان وضعیت اقتصادی کشور خیلی خراب بود و همه کارگران برای گذران زندگی خود مجبور بودند مساعده بگیرند. وقتی حقوق را دیر پرداخت می‌کنند، دیگر رغبتی برای کار در انسان باقی نمی‌ماند. دیر دادن حقوق در کارگران باعث تنش در زندگی خصوصی آن‌ها می‌شود چون هزینه‌های زندگی همیشه در جای خود هستند فقط درآمدی برای امرار معاش نیست. با وجود اینکه برای حفظ موقعیت شغلی باید با همان کیفیت کار کنیم، تحمل شرایط بسیار سخت می‌شود."
فرهاد با وجود سن کمی که دارد هر روز 10 ساعت کار می کند. او از پانزده سالگی در یک از تولیدی‌های لوستر کار می‌کند."وقتی حقوق افراد را دیر می‌دهند، احساس می‌کنم دیگر انرژی برای کارکردن ندارم. اکثر کارگران شغل دوم دارند و با خراب شدن اوضاع اقتصادی صاحب شرکت اکثر نیروی خود را برای کار دیگر نگه می‌دارند. با دیر دادن حقوق‌ها از دو طرف تحت فشار قرار می‌گیریم. یکی چون کار کردیم و زحمت کشیدیم ولی حقوقی دریافت نکردیم و دیگری از طرف خانواده که دایم خرج‌ها را یادآوری می‌کنند و همیشه فکر می‌کنند کوتاهی از جانب من است."
حمید بارها در همکاری با یکی از سازمان‌های دولتی در قبال پروژه‌ای که تحویل داده، نتوانست مبلغی دریافت کند." من مجرد هستم و ممکن است اینطور به نظر آید که خرج زندگی بر دوش من نیست. ولی پدر و مادرم پیر هستند و با حقوق بازنشستگی پدرم نمی‌توانیم حتی هزینه ماهانه آب و برق و گاز را بپردازیم. باید هر ماه من هم درهزینه‌های خانه کمک کنم. ممکن است بر اثر تکرار، این داستان که همیشه حقوق‌های کارگران را با تاخیر پرداخت می‌کنند، عادی به نظر آید؛ ولی در اصل این اتفاق هیچگاه عادی نمی‌شود چون هر ماه با مشکلات جدیدی روبه رو هستیم. در مقابل سازمان‌های دولتی اگر کار به شکایت بکشد، به احتمال زیاد کسی که ضرر می‌کند من هستم و این باعث می‌شود نتوانم کاری انجام دهم. به نظر من همین مسائل باعث بسیاری از درگیری‌های خانوادگی و طلاق می‌شود. "

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/445050

دو نفر از نمایندگان کارگران «شیشه آبگینه» اخراج شدند

دو کارگر رسمی کارخانه شیشه آبگینه واقع در شهر صنعتی البرز به اسامی «حسین فلاح» و «منوچهر افشار» که پی گیر مطالبات معوقه خود و سایر همکارانشان بودند، صبح امروز اخراج شدند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=217444

۵ کارگر رسمی «ایران زاک» اخراج شدند

 ۵ کارگر رسمی کارخانه «ایران زاک» به دلایلی که از آن بی اطلاعند، اخراج شدند.

منابع خبری ایلنا در کارخانه ایران زاک هویت و سابقه کار کارگران اخراجی این واحد تولید کننده انواع آدامس را «محمد علی کاظمی» با ۳ سال سابقه کاری «جاوید ذوالقرنی» با ۱۷سال سابقه کاری، «کریم مافی دوست» با ۲۰ سال سابقه کاری، «مصیب کلهر» با ۱۸ سال سابقه کاری و «مهدی معافی بردبار» با ۱۷ سال سابقه کاری اعلام کردند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=217318

انتظار ۱۰۰۰ کارگر «لوله صفا» پشت درهای کارخانه

همزمان با هشتمین روز از شروع اعتراضات صنفی کارگران نورد و لوله صفا، منابع کارگری ایلنا صبح امروز از بازگشت به کار ۱۰۰ کارمند اداری و استمرار اخراج ۱۰۰۰ کارگر این واحد صنعتی خبر دادند.

در پی تشدید اعتراضات صنفی کارگران کارخانه نورد و لوله صفا که منجر به ممانعت کارفرما از ورود هزار و ۱۰۰ نفر از کارکنان معترض به کارخانه در تاریخ ۲۹ مهرماه شد، صبح امروز (یکشنبه ۴ مهر) ۱۰۰ نفر از کارمندان بخش اداری کارخانه به کار سابق خود بازگشتند و این در حالی است که خبری از لغو اخراج ۱۰۰۰ کارگر صنعتی کارخانه نورد لوله صفا در دست نیست.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=217408

تجمع در اعتراض به تعویق حقوق و اخراج نماینده کارگران آبفای آبادان

۱۴۰ کارگر آبفای آبادان که حقوق فروردین، اردیبهشت، مرداد، شهریور و مهر را دریافت نکرده‌اند در پی تداوم بی‌توجهی‌ کارفرمایان به مطالبات صنفی‌شان هر چند وقت یکبار در مقابل نهاد‌های مختلف دولتی در شهر آبادان تجمع می‌کنند. صبح امروز (دوشنبه پنجم آبان) در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان طی 5 ماه گذشته و اخراج نماینده‌شان، مقابل ساختمان مرکزی شرکت آب و فاضلاب آبادان تجمع کردند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=217677

تصادف دلخراش در سرپل ذهاب/ 5 دانش آموز کشته شدند

در این حادثه که امروز دوشنبه در مسیر سرپل ذهاب به کرند غرب و در محدوده 'پل ماهی' روی داد، چهار نفر از سرنشینان خودروی پراید در دم کشته و یک نفر از مصدومان نیز در بیمارستان سرپل ذهاب جان خود را از دست داد.
تمامی هشت سرنشین خودروی پراید را دانش آموزان تشکیل می دادند.

شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه بیش از 85 هزار نفر جمعیت دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/362968

درگیری اهالی دو روستا در کرمانشاه

به گزارش مهر: در جریان درگیری اهالی دو روستا در منطقه سراب نیلوفر کرمانشاه 10 نفر مجروح شدند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/445140

وقتی دولت برای جبران کسری جیب مردم را خالی می کند

اما سئوال اینجاست با توجه به اینکه به طور مشخص مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی گرفته می شود و به تبع آن فشار بر مصرف کننده خواهد بود؛ چرا دولت برای جبران کسر بودجه از راهکارهای دیگر از جمله کاهش معافیت های مالیاتی یا حذف ثروتمندان از دریافت یارانه نقدی عمل نمی کند. بلکه برای جبران کسری بودجه بازهم مردم هستند که باید جبران کنند، نه ثروتمندان و دارندگان سرمایه.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/445171

مرگ هزاران ماهی ساردین در ساحل کنارک

ایرنا نوشت: تلف شدن هزاران قطعه ماهی ریز ساردین (پدنی یا لوجر ) در ساحل بزرگترین اسکله صیادی کشور در بندر کنارک باعث بوی نامطبوع و آلودگی منطقه شده است.
به گفته صیادان منطقه، ماهی های ریز ساردین تلف شده در ساحل این بندر صیادی نتیجه صید بی رویه کشتی های ترال است که با زدن ترال کف سواحل دریای عمان سبب شده که نسل این آبزی و طعمه تمام ماهیان بزرگتر رو به انقراض است.
ماهی ساردین طعمه و زنجیره غذایی ماهیان ساحلی را تشکیل می دهد.
تلف شدن چندین تن ماهی ساردین احتمالا با صید ترال (کف روب) که در داخل حوضچه این اسکله بر اثر بالا آمدن در سطح دریا سفید پوش شده، باعث ایجاد بوی نامطبوع در منطقه شده است.
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/445136



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 6 آبان 1393برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب